Tuesday, April 28, 2009

Federal Court kata NIZAR Mb SAH Perak

Mahkamah Persekutuan hari ini menolak permohonan Zambry supaya diisytiharkan sebagai MB yang sah.
Keputusan itu dibuat oleh kelima-lima hakim.
Dalam penghakiman tersebut, mereka sebulat suara berpendapat kes itu perlu dirujuk dan dibicarakan di Mahkamah Tinggi bukan Mahkamah Federal.

Nampaknya jalan pintas yang cuba diguna oleh Zambry melalui peguam-peguamnya telah dipintas juga oleh para hakim yang arif lagi bijaksana.
Zambry gagal menggunakan Mahkamah Persekutuan untuk mengisytiharkannya sebagai MB yang sah.
Dia berbuat demikian sebab tertekan dengan gelombang rakyat yang tidak mengiktiraf sebagai MB yang sah di Perak.
Kemana sahaja dia pergi rakyat mencemuhnya dan mengelar MB haram.

Sumber Misbahul Munir.

Dalam kes yang difailkan oleh Zambry pada beberapa hari yang lepas, beliau menuntut Mahkamah Persekutuan untuk mentafsir:

1) Samada Sultan Azlan Shah mempunyai kuasa menolak permohonan Nizar untuk membubarkan DUN apabila beliau hilang kepercayaan DUN.

2) Apabila Sultan tidak mempersetujui permintaan Nizar, adalah dianggap Nizar dan EXCOnya telah meletak jawatan.

3) Apabila Nizar tidak mahu meletak jawatan, Sultan mempunyai hak untuk melantik Zambry berdasarkan Artikel 16(2) Undang-undang Tubuh Negeri Perak, selepas Sultan berpuas hati Zambry mendapat kepercayaan DUN.

Zambry mahu Mahkamah Persekutuan membuat pengiktirafan bahawa beliau merupakan Menteri Besar Perak yang sah dari tarikh perlantikannya iaitu 6 Februari 2009.
Zambry membuat permohonan kepada Mahkamah Persekutuan untuk mentafsir Artikel 16(2) Undang-undang Tubuh Negeri Perak.

Dengan itu, kes permohonan Zambry bagi mengisytiharkannya sebagai MB yang sah akan dibicarakan di Mahkamah Tinggi.

9 comments:

  1. ha..ha..ha..makin terbukti bro....apa lagi langkah sumbang si Zambry ni...sama-sama kita tengok kelucuannya...

    ReplyDelete
  2. Mamak Zamri akan bermesyuarat petang ini dengan seluruh keturunan mamak-mamak seluruh Malaysia untuk membawa kes ini kemahkamah antarabangsa untuk mengistiharkan dirinya sebagai Menteri Besar seluruh mamak-mamak sedunia.....kah...kah..kah....padan muka lu mamak

    ReplyDelete
  3. najib dan zahid telah meninggalkan zambry untuk berjuang keseorangan. peguam umno telah tersalah langkah. kata nizar pemerintahan negeri hendaklah diserah semula kepada rakyat untuk menentukanya.

    matbodo.

    ReplyDelete
  4. nampaknya ada juga hakim2 tak berani nak buat keputusan bodoh. sbb depa tak mahu 50 tahun dari sekarang keputusan mereka akan menjadi rujukan utk kes2 bodoh seperti ini muahahahahaha

    ReplyDelete
  5. Kau orang depa ni ada perasaan kemaluan ke..? Orang dulu2 kata...Penyangak mana ada istilah malu apa lagi menghormati undang2 tatasusila,,,..? Kat negeri yg diperintah oleh Pakatan Rakyat pun depa lantik JKKKP..!! Apa ke jadah nya lagu ni..? Orang buta pun boleh nampak sikap 'banjingan' terhadap DEMOKRASI...

    ReplyDelete
  6. Zambry terpaksa bertarung seorang menerima onar yang dibuat oleh orang lain.Aku rasa la..Zambry ni pun tak tau dia nak kena lantik jadi MB belum sah status ni.Dia pun terkejut tiba2 najib kata BN dah tubuh kjn.dia ingat kerja senang jer.terima,duk kerusi MB.Tak pikir pun nak jadi macam nie. Haaaa..la ni hang sorang la kena cemuh, pi mana pun rakyat kutuk MB Haram.Satu cara je Bro Zam...Bubar DUN. Hang tipon Nizar, pakat ,mohon ngadap tuanku..kata ...kami setuju settle.Bubar DUN.Kemudian..salam2 balik ngan Nizar dan PR.Kalau takut kalah, mai btanding tiket PAS ka..PKR ka..

    ReplyDelete
  7. aku angin dengan mamak hitam ni, makamah belum pun putuskan sapa MB yg sah. si hitam ini sendiri pun mintak pengesahan makamah tentang sah atau tak sah jawatan MB tu. tetapi kenapa si tapir ni sudah berlagak sbg MB, patutnya duduk diam2lah dulu sehingga makamah sahkan MB yg sebenar. tak da pihak yg boleh halang mamak hitam ni kah?.

    ReplyDelete
  8. kah kah kah keok,bubar DUN la.Pas2 tanding tiket Keadilan @ Dap,mesti blh klu takut kalah. kah kah kah keok.....

    ReplyDelete