Wednesday, April 21, 2010

Hulu selangor, PENEROKA ADALAH BURUH PAKSA KERAJAAN UMNOBN

Saya bagikan hujah mudah dan ringkas.

1.keika kerajaan UmnoBn mahu mulakan venture tanaman kelapa sawit 40 tahun dahulu mereka gunakan rakyat miskin dari kampung untuk memulakan tananaman di dalam HUTAN.
Mereka ditinggalkan terkontang kanting di dalam hutan!!

oh tidak mereka sekarang kaya raya...oh ya..

30 mereka merana...takde sapa peduli...10 tahun kebelakangan ini memang mereka mewah ...tetapi hanya kerana harga minyak kelapa sawit melambung tinggi.

2.SOALAN!!!!! KENAPA TANAH KEBUN PENEROKA TIDAK PERNAH BERKEMBANG WALAU SEINCI PUN???????????

3.KENAPA APABILA TANAMAN KELAPA SAWIT MENJADI SANGAT MENGUNTUNGKAN SEMUA TANAH BARU DIBERIKAN KEPADA KONGLOMERAT KOOPARAT SAJA????????

4.KENAPA SYARIKAT KARPARAT ITU ADALAH YG TERKAYA DALAM MSIA SPT SIME DARBY,GENTING,TABUNG HAJI,IOI MEMPUNYAI KEUNTUNGAN MELIMPAH RUAH DAN MENJADI TERKAYA???? SEDANGKAN SYARIKAT FELDA HANYA CUKUP MAKAN???

5.KENAPA SELEPAS 40 TAHUN MERANA TIDAK DITAMBAH BARANG SEJENGKAL KEBUN KEPADA PENEROKA???????????????????????????????????????????/

1 comment:

  1. sungguh sedih mengenangkan tahap pemahaman politik masyarakat ku masih amat lemah.

    dapat tanah kebun felda disangka terhutang budi dengan kerajaan.

    mereka tidak sedar dipergunaka pada peringkat awal dulu.

    mereka juga tidak berapa sedar sebenarnya FELDA meraih banyak keuntungan tetapi memberi hanya sekadar cukup makan kepada peneroka.
    semenjak peneroka sudah memiliki geran,ada yg cuba mengusahakan sendiri ladang mereka dan mendapati untung/hasil jauh lebih besar,namun kumpulan ini sering ditakutkan dengan kegagalan supaya mereka memilih option tanam semula oleh FELDA dan boleh goyang kaki terima hasil yg sedikit setiap bulan.

    ReplyDelete