Friday, February 20, 2009

Sidang Media Sivakumar dalam Bahasa Mudah~ref Malaysiakini

Saya adalah speaker dewan yang sah.
Saya adalah ketua dewan yang sah.
Saya adalah guru displin yang sah.
Jika Adun yang me'nakal' saya boleh panggil mereka menjawab di depan lembaga displin dewan.
Saya boleh gantung mereka dari menghadiri sidang dewan jika kes mereka 'benar' salah.

Saya boleh bagi contoh di Parlimen, speaker dewan boleh gantung Karpal Singh.
Saya boleh bagi tau, PM atau PakLah tak boleh gantung Karpal Singh, tapi Pandikar Amin boleh.

Ada faham ka?

PakLah kalau itu hari anak Zambry masa tadika kat Al-Huda Gombak, ada rebut gula gula lalu tarik telinga kawan dia, PakLah boleh kata, Zambry anak you tarik telinga anak orang.
Orang itu semua berasal dari Nabi Adam as.
So Zambry anak you sudah derhaka dengan Nabi Adam as.
Jangan meleret.

8 comments:

  1. Kelmarin dan malam tadi ramai pemimpin negara ( pembangkang dan BN ) telah memberikan komen tentang SILAPnya tindakan yang dibuat oleh Sivakumar itu. Saya rasalah Speaker tersebut belum matang dan mahir untuk menjawat jawatan tersebut. Kalau nam diumpamakan permainan silat kuntau, beliau masih memakai talipinggang putih atau kuning.
    Disamping memalukan diri beliau sendiri, tindakan itu juga mengambarkan pemimpin Malaysia memiliki kurang kematangan dalam mengendalikan sesuatu perkara yang sangat serius. Secara ikhlas saya sangat tidak bersetuju kita sewenangnya meletakkan seorang dangkal pengetahuan siasah politik dan perundangan kejawatan yang penuh dengan tanggungjawab besar ini. Meskipun dimana sahaja parti mereka wakili.
    Lagi satu sikap yang sangat memrugikan Bangsa Malaysia ialah "suka sangat menegakkan benang yang basah" dikalangan politicion masa terkahir ini.
    Kenapa Sivakumar berdegil hingga ketahap itu? Mungkin ada jawapan tersirat. Namun jika Nizar berdegil, itu sudah lebih kerana sangat tidak patut sebagai seorang pemimpin melayu islam yang Sultan itulah itulah penyebab utama kita masih berkuasa hingga ketahap ini.
    Aku sebenarnya bengang dengan suasana tidak menentu di Semananjung sekarang ini. Yang ramai buat hal adalah pemimpin Bangsa. Apa sudah jadi. Sangat pentingkah istilah KEBEBASAN DAN HAK ASASI MANUSIA ITU? sehingga kita sanggup berlangkahan mayat sesama kita? Aduh!!!!!

    ReplyDelete
  2. Kebebasan dan Hak asasi manusia itu sangat...sangat penting dan mengatasi segala-segalanya di dunia ini.Faham.........
    Cakap orang lain degil tapi yang lain itu macam budak-budak degil tak mahu bubarkan DUN Perak pasai apa.....takut pilihanraya atau pilihanrakyat............

    ReplyDelete
  3. Tuhan bagi kat manusia agama supaya manusia menjadi baik tapi manusia pula mempermainkan agama untuk kepentingan diri sendiri.

    ReplyDelete
  4. memperjuangkan hak dan menegakkan kebenaran tak kira bangsa dan agama serta latar belakang ; ini nilai 2 universal yang perlu di patuhi ; masalah kita ramai di antara manusia2 di malaysia duduk di bawah tempurung . katak la itu !

    ReplyDelete
  5. APA ITU UNDANG-UNDANG?IA ADALAH SESUATU UNTUK MENEGAKKAN KEBENARAN TIDAK KIRA KAUM,UGAMA,BANGSA,KETURUNAN DAN DARJAT.PEMIMPIN BARISAN NASIONAL PATUT BELAJAR UNTUK MEMAHAMI UNDANG-UNDANG SEBELUM MENGAMBIL PERUNDANGAN DI TANGAN SENDIRI DAN MEMAHAMI APA ITU KEADILAN.KITA SEMUA ADALAH MALAYSIAN,BUKAN MELAYU,CHINA,INDIA,KADAZAN ATAU IBAN.SO MENGAPA PILIH KASIH.MALAYSIA ADALAH MILIK ITA SEMUA.TOLONG FIKIR SEBELUM CAKAP DAN PANDANGLAH DIRI DIHADAPAN CERMIN SEBELUM MENCACI ORANG LAIN.

    ReplyDelete
  6. yang kusut boleh diurai,
    yang tersimpul boleh dilerai,
    yang serabut boleh diurus.

    pilhanraya kan mulia dalam demokrasi..
    apalagi ekk.

    bila dia tengah menang,kaum lain sokong dia,dia kata dia lah juara perpaduan kaum..
    tapi bila kaum lain dah serasi dalam pakatan kaum PR, puak meno tu mula lah..kesatuan melayu lah..kesatuan soviet lah..

    ReplyDelete
  7. Speaker perak tetap ader kuasa sehingga DUN negeri perak undi tak percaya kepada speaker..tidak timbul speaker menyalahguna kuasa..speaker tidak dilantik melalui Sultan atau menteri besar..kalau MB baru perak tak suka kat speaker sbb gantung(tak boleh masuk DUN)MB kena la pikir..dia rampas negeri perak tak ikut perlembangaan dan demokarasi..hak rakyat di nafi kan..kalau rasa respect kat sultan..lantik la sultan jadi Ketua Negara tak payah ader PM..lantiklah sultan jadi MB tak payah ader MB..kita rakyat wat election pilih sultan mana yg boleh jadi Ketua Negara(PM)...

    ReplyDelete
  8. Elok juga diadakan pilihanraya baru kedua dua parti akan tahu rakyat pilih siapa. Pak Najib nak takut apa kalau rasa rakyat sayang kat BN,jangan orang kata UMNO adalah perompak negeri kan gitu.Cuba... apa salahnya.....

    ReplyDelete